Projekty 2015

W roku szkolnym 2014/2015 pracowałam metodą projektu w klasie III TIE. W klasie utworzyło się 6 grup projektowych. Uczniowie dobrali się w grupy samodzielnie. Większość sama zaproponowała tematy prac, a ci uczniowie, którzy nie mieli pomysłu poprosili mnie o pomoc. Wszystkie tematy musiały być związane z matematyką.

Tematy projektów :

i  EFEKT PRACY MŁODZIEŻY 


Fraktale - Dawid, Artur, Bartek 




Odkrycia matematyczne – Tomek  i Daniel



 

Matematyka w sporcie – Weronika, Paweł, Artur, Bartek





Symbole matematyczne – Daniel  i Grzegorz 






Bryły platońskie – Agata, Ola, Patrycja, Patrycja, Kasia






 Zastosowanie Twierdzenia Pitagorasa – Michał P.  i Michał S.

Na początku naszej pracy utworzyłam grupę na portalu społecznościowym składającą się ze wszystkich członków klasy, aby móc się kontaktować z uczniami w celu ustalania zakresu pracy, ewentualnie terminów lub po to, by uczniowie w każdej chwili mogli się zapytać o porady dotyczące realizacji projektu.
Projekt ruszył w ostatnim tygodniu listopada. Zakończenie zostało zaplanowane na połowę kwietnia. Przed rozpoczęciem prac – zapoznałam uczniów w formie prezentacji multimedialnej z celami i formami pracy metodą projektów.
Po utworzeniu się grup projektowych uczniowie mieli za zadanie opracować Kartę z kryteriami zaliczenia udziału uczniów w realizowanym projekcie. Ponieważ były z tym kłopoty zaproponowałam kartę wypracowaną w zeszłym roku szkolnym. Karta została przyjęta przez całą klasę.

W dalszej kolejności uczniowie mieli za zadanie opracować Tabelę dobrze wykonanego zadania i i zamieścić ją w na stronie grupy (klasy) – koniec listopada 2014r.

Następnie uczniowie mieli zastanowić się nad podziałem obowiązków w grupie i stworzeniem terminarza działań – Zakres i podział zadań oraz harmonogram działań początek grudnia 2014r – również zamieszczony na stronie.

Po przedyskutowaniu z uczniami czy wszystkie aspekty pracy metodą projektu są zrozumiałe i ustalone uczniowie przystąpili do realizacji swoich projektów.  W czasie realizacji projektów kilka razy prosiłam by uczniowie dokumentowali swoje prace oraz prosiłam o napisanie sprawozdań ze spotkań grup. Również starałam się rozmawiać z uczniami na jakim są etapie, czy nie potrzebują mojej pomocy.

W połowie kwietnia 2015r nastąpiła prezentacja projektów:
Fraktale, Odkrycia matematyczne, Symbole matematyczne w postaci prezentacji multimedialnych
Matematyka w sporcie  - film
Bryły platońskie, Zastosowanie Twierdzenia Pitagorasa prezentacja multimedialna oraz modele i plakat.
Wszystkie projekty były bardzo ciekawie przedstawione.














 
Ocena prac projektowych nastąpiła po obejrzeniu wszystkich projektów. Uczniowie musieli ocenić siebie oraz innych członków swojej grupy projektowej. Dodatkowym kryterium była FORMA prezentacji oraz sposób przedstawienia czyli ZAPREZENTOWANIA projektu. Zdecydowanym liderem w FORMIE był film Matematyka w sporcie – w kategorii PREZENTACJA – opowiedzenie i przedstawienie informacji o Symbolach Matematycznych. Po ocenie formalnej dla każdego ucznia, co zrobił dobrze co zrobił źle przyszedł czas na ewaluację całej kilku miesięcznej pracy uczniów.


 Wybrałam metodę dłoni oraz termometr uczuć oraz koło ewaluacji, dodatkowo na koniec uczniowie sporządzili listę rad dla przyszłych grup projektowych. Wszyscy szczerze opowiadali o tym co było dobrze zrobione a co wymaga poprawy. Ważne było też to, czego uczniowie się nauczyli w czasie pracy metodą projektu
  • komunikowania się
  • negocjowania,
  • twórczego myślenia
  • pracy w zespole
  • rozwiązywania problemów
  • korzystania z informacji
  • podejmowania decyzji
  • radzenia sobie w sytuacjach nowych i nietypowych
  • prezentowania własnej pracy i obrona swojego zdania 
Metoda dłoni - Poprosiłam uczestników o odrysowanie na kartce papieru własnej dłoni. Na każdym z palców uczestnicy napisali jedną rzecz dotyczącą ewaluowanego projektu:
·         co było najlepszą stroną – na kciuku,
·         o czym opowiem znajomym – na wskazującym,
·         co było najsłabszą stroną – na środkowym,
·         co bym zmienił/a – na serdecznym,
·         czego się nauczyłem/am (ew. dowiedziałam/em, co było zaskakujące) – na małym.




Koło ewaluacji - szybka metoda służąca poznaniu ogólnej opinii dotyczącej różnych aspektów projektu.
Narysowałam na tablicy koło, podzieliłam je dwoma przecinającymi się liniami na cztery równe części. Każdą część podpisałam nazwą zagadnienia, które chciałam, żeby zostało ocenione przez uczestników:
zdobyta wiedza, praca grupowa, realizacja celów, satysfakcja z udziału. Zadaniem uczestników było postawienie w każdej ćwiartce koła kropki oznaczającej ich ocenę danego aspektu/zagadnienia. Im bliżej punktu przecięcia się linii – środka koła, tym lepiej, im bliżej brzegów, a nawet poza kołem – tym gorzej.

Termometr  - Prostą metodą na zmierzenie temperatury np. współpracy w grupie jest Termometr. Narysowałam termometr na tablicy  i poprosiłam każdego ucznia o zaznaczenie swoimi inicjałami na skali tak, by najlepiej pokazać odczucia dotyczące pracy w grupie podczas całego projektu.

Efekty pracy projektowej – gotowe prezentacje,  uczniowie zamieścili również na specjalnie założonych przez siebie stronach internetowych, ja zamieściłam na swoim blogu
oraz mamy w planie na stronie szkoły. Chcemy również efekt kilkumiesięcznej pracy uczniów przedstawić Rodzicom podczas zebrania we wrześniu 2015r.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz